Domicile Certificate in Hindi: Qualification, Documents Required

0

 Save

Residence Certificate / आवास प्रमाण पत्र

Domicile Certificate in Hindi, A domicile certificate is a home certificate that is a certification for your house evidence. It is provided by the state government/ Union Region federal government as well as allows people to live anywhere in the state. It is various from a community certification and bonafide certificate but is very important. Individuals from any type of caste, course, and also category can obtain this certificate. It is a crucial document as a number of state scholarships, and also exam cut-offs are booked for state homeowners, and also a domicile certificate gives evidence of that.

एक अधिवास प्रमाण पत्र एक गृह प्रमाण पत्र है जो आपके घर के प्रमाण के लिए एक प्रमाण पत्र है। यह राज्य सरकार / संघ क्षेत्र संघीय सरकार द्वारा प्रदान किया जाता है और साथ ही लोगों को राज्य में कहीं भी रहने की अनुमति देता है।

Function of an Abode Certification / निवास प्रमाण पत्र

In basic terms, residence describes the advantages of being a citizen of a specific state. Additionally, domicile aids in acquiring resident-based reservations in organizations such as institutions, universities, and/or federal government placements. Students can also use their abode to obtain scholarships that are just offered to occupants of the state. Additionally, the domicile certificate can be made use of as evidence of address when requesting financings.

मूल रूप से, निवास एक विशिष्ट राज्य के नागरिक होने के लाभों का वर्णन करता है। इसके अतिरिक्त, अधिवास संस्थानों, विश्वविद्यालयों और/या संघीय सरकार के प्लेसमेंट जैसे संगठनों में निवासी-आधारित आरक्षण प्राप्त करने में सहायता करता है।

Qualification for a Domicile Certification / डोमिसाइल प्रमाणन

Below are the eligibility for getting an abode certificate in any place in India:

  • The applicant’s moms and dads need to be long-term citizens of that state A.
  • Or the Candidate has to live a minimum of three years in the state.
  • Candidates need to possess a property/house/plot of land in that state or UT.
  • The person ought to be on the citizen’s list.
  • Women candidates can apply for an abode certification if they are wed to an individual that is a resident of that certain state.
  • आवेदक के माता-पिता को उस राज्य का दीर्घकालिक नागरिक होना चाहिए।
  • या उम्मीदवार को राज्य में कम से कम तीन साल रहना होगा।
  • उम्मीदवारों के पास उस राज्य या केंद्रशासित प्रदेश में एक संपत्ति / घर / जमीन का प्लॉट होना चाहिए।
  • व्यक्ति को नागरिक सूची में होना चाहिए।
  • महिला उम्मीदवार निवास प्रमाण पत्र के लिए आवेदन कर सकती हैं यदि उनकी शादी किसी ऐसे व्यक्ति से हुई है जो उस राज्य का निवासी है।

Below is the called for information for the abode certification:

  • Call of the applicant
  • Residential Address
  • Police Station
  • Birthplace
  • Date of Birth
  • The race of the candidate
  • आवेदक की कॉल
  • घर का पता
  • पुलिस स्टेशन SDR
  • जन्मस्थल
  • जन्म की तारीख
  • उम्मीदवार की जाति

Records Needed for Domicile Certification / डोमिसाइल प्रमाणन

There are specific needs for gaining this certificate, which once again differs from state to state like Uttar Pradesh provides a domicile certificate to those whose moms and dads are state’s citizens or if the person has resided in Uttar Pradesh for more than 3 years. इस प्रमाण पत्र को प्राप्त करने के लिए विशिष्ट आवश्यकताएं हैं, जो एक बार फिर से अलग-अलग राज्यों में अलग-अलग हैं, जैसे उत्तर प्रदेश उन लोगों को एक अधिवास प्रमाण पत्र प्रदान करता है जिनके माता और पिता राज्य के नागरिक हैं या यदि व्यक्ति 3 वर्ष से अधिक समय से उत्तर प्रदेश में रहता है। At the exact same time, the abode certificate for Karnataka needs you to stay a minimum of 7 years to gain it. Below are several of the typical records needed:

For the objectives of Identification Evidence, the following files are called for.

  • Aadhaar Card
  • Citizen ID Card
  • PAN card
  • Passport
  • Driving License
  • Supply Card
  • Any kind of various other government recognized document
  • आधार कार्ड
  • नागरिक पहचान पत्र
  • पैन कार्ड
  • पासपोर्ट
  • ड्राइविंग लाइसेंस
  • आपूर्ति कार्ड
  • किसी भी तरह के विभिन्न अन्य सरकारी मान्यता प्राप्त दस्तावेज

For the purposes of Home Proof, the following files are called for

  • Aadhaar Card
  • Financial institution Passbook
  • Voter ID Card
  • Power Bill
  • Passport
  • Telephone bill (postpaid or landline).
  • Provision Card.
  • Rent Agreement.
  • Driving Permit.
  • Any type of various other government recognized documents
  • आधार कार्ड
  • वित्तीय संस्थान पासबुक
  • वोटर आई कार्ड
  • बिजली का बिल
  • पासपोर्ट
  • टेलीफोन बिल (पोस्टपेड या लैंडलाइन)।
  • प्रावधान कार्ड।
  • किराया समझौता।
  • ड्राइविंग परमिट।
  • किसी भी प्रकार के विभिन्न अन्य सरकारी मान्यता प्राप्त दस्तावेज

For the functions of Various other Documents which may be called for, you need to have the adhering to in position.

  • Self-declaration along with application form.
  • Passport-sized photograph.
  • An affidavit from tehsil or court.
  • Evidence of date of birth.
  • Ticket.
  • Voter ID card.
  • Institution leaving certificate.
  • Birth certification.
  • आवेदन पत्र के साथ स्व-घोषणा।
  • पासपोर्ट आकार की तस्वीर।
  • तहसील या अदालत से एक हलफनामा।
  • जन्म तिथि का प्रमाण।
  • टिकट।
  • वोटर आई कार्ड।
  • संस्थान छोड़ने का प्रमाण पत्र।
  • जन्म प्रमाण पत्र।

Exactly how to Apply / आवेदन कैसे करें?

You can apply for an Abode Certificate in your state, both online and offline. Every state has a different portal for its very own abode certification. It is a fairly easy procedure that you can do resting in your home. Both the means of applying for the very same are mentioned listed below

आप अपने राज्य में निवास प्रमाण पत्र के लिए ऑनलाइन और ऑफलाइन दोनों तरीकों से आवेदन कर सकते हैं। प्रत्येक राज्य का अपने स्वयं के आवास प्रमाणीकरण के लिए एक अलग पोर्टल है। यह काफी आसान प्रक्रिया है जिसे आप अपने घर में आराम कर सकते हैं। उसी के लिए आवेदन करने के दोनों माध्यम नीचे सूचीबद्ध हैं

Abode Certificate Online Procedure / प्रमाणपत्र ऑनलाइन प्रक्रिया

If you intend to get a Domicile certification online, you are required to visit your state’s website. The table below has the portal web links for each and every state in India. To get a residence certification, you require to register and also load the application. Below is the detailed treatment to obtain a domicile certification for Delhi online for referral.

  • Step 1: Browse through to the federal government website for the Delhi government: https://edistrict.delhigovt.nic.in/.
  • Action 2: Head on over to “Use Certificates Online” on the home page.
  • Step 3: Visit with your username and also password. Develop an account if you have not already.
  • Tip 4: Click on “Get Services” under the “Apply Online” food selection.
  • Step 5: Click Apply and an Application will open up as shown listed below.
  • Step 6: Fill up all the essential details given in the application form. Once done click on Submit.
  • Action 7: On successful completion as well as entry of the application you will obtain an acknowledgement number. Take down the recognition number.
  • चरण 1: दिल्ली सरकार के लिए संघीय सरकार की वेबसाइट पर ब्राउज़ करें: https://edistrict.delhigovt.nic.in/।
  • क्रिया 2: होम पेज पर “ऑनलाइन प्रमाणपत्र का उपयोग करें” पर जाएं।
  • चरण 3: अपने उपयोगकर्ता नाम और पासवर्ड के साथ जाएँ। यदि आपने पहले से खाता नहीं बनाया है तो एक खाता विकसित करें।
  • टिप 4: “ऑनलाइन आवेदन करें” भोजन चयन के तहत “सेवा प्राप्त करें” पर क्लिक करें।
  • चरण 5: लागू करें पर क्लिक करें और नीचे सूचीबद्ध दिखाए अनुसार एक आवेदन खुल जाएगा।
  • चरण 6: आवेदन पत्र में दिए गए सभी आवश्यक विवरण भरें। एक बार हो जाने के बाद सबमिट पर क्लिक करें।
  • कार्रवाई 7: सफल समापन के साथ-साथ आवेदन की प्रविष्टि पर आपको एक पावती संख्या प्राप्त होगी। मान्यता संख्या नीचे ले लो।

Abode Certification Offline / प्रमाणन ऑफ़लाइन

You can apply for a domicile certification offline from different state-level offices. It is always handy to understand where you can get your job done as it saves time. If you are seeking to obtain a domicile certification offline, you can apply from the locations discussed listed below.

  • Revenue Office.
  • Collector/ Deputy Collection Agency Workplace.
  • Citizen Solution Corners (CSC).
  • District Magistrate Workplace.
  • Registrar/ Sub-Registrar Office.
  • SDM Office.
  • Mamlatdar Office.
  • Tehsildar Workplace.
  • राजस्व कार्यालय।
  • कलेक्टर/उप संग्रह अभिकरण कार्यालय।
  • सिटीजन सॉल्यूशन कॉर्नर (सीएससी)।
  • जिलाधिकारी कार्यालय ।
  • रजिस्ट्रार / सब-रजिस्ट्रार कार्यालय।
  • एसडीएम कार्यालय।
  • मामलातदार कार्यालय।
  • तहसीलदार कार्यस्थल।

When to Get a Residence Certification / निवास प्रमाण पत्र?

There are certain conditions upon which you can get your hands on this certification. You can obtain it in cases pointed out listed below. You can have a look here:.

  • If you have actually continually lived greater than 3 years in some states, this number can go up to 7 years in various other states.
  • If your parents are a local of that state.
  • If your hubby is a citizen of that state.
  • यदि आप लगातार कुछ राज्यों में 3 वर्ष से अधिक समय तक रहे हैं, तो अन्य राज्यों में यह संख्या 7 वर्ष तक जा सकती है।
  • यदि आपके माता-पिता उस राज्य के स्थानीय हैं।
  • अगर आपका पति उस राज्य का नागरिक है।

FAQs / पूछे जाने वाले प्रश्न

That can make an application for a residence certification?

An individual can apply for an abode certificate if they have lived in a given state for more than 3 years or if their moms and dads have lived there for more than three years. The size of time invested in each state might vary.

एक व्यक्ति निवास प्रमाण पत्र के लिए आवेदन कर सकता है यदि वे किसी दिए गए राज्य में 3 साल से अधिक समय तक रहे हैं या यदि उनके माता और पिता तीन साल से अधिक समय से वहां रहते हैं। प्रत्येक राज्य में निवेश किए गए समय का आकार भिन्न हो सकता है।

Who can release an adobe certification?

Tehsildar, Profits Office, SDM, Enthusiast Workplace, Deputy Collector Workplace, District Magistrate Workplace, and also various other states/UT authorities can issue an abode certificate.

तहसीलदार, लाभ कार्यालय, एसडीएम, उत्साही कार्यस्थल, डिप्टी कलेक्टर कार्यालय, जिला मजिस्ट्रेट कार्यालय, और विभिन्न अन्य राज्यों / केंद्र शासित प्रदेशों के अधिकारी निवास प्रमाण पत्र जारी कर सकते हैं।

Where can a domicile certificate be used / निवास प्रमाण पत्र का उपयोग किया जाए?

  • A domicile certification can be helpful for the following objectives:.
  • Availing advantages of state applied scholarship systems.
  • Acquire appointment advantages in government work or educational institutes under resident quota.
  • Availing financings.
  • अधिवास प्रमाणीकरण निम्नलिखित उद्देश्यों के लिए सहायक हो सकता है:
  • राज्य लागू छात्रवृत्ति प्रणालियों का लाभ उठाना।
  • निवासी कोटे के तहत सरकारी कार्य या शिक्षण संस्थानों में नियुक्ति लाभ प्राप्त करें।
  • वित्तपोषण प्राप्त करना।

Can an Aadhaar Card be used in place of a residence certification?

No, due to the fact that an Aadhaar Card is mainly identity proof rather than evidence of residency, it can not be used as a domicile certificate.

नहीं, इस तथ्य के कारण कि आधार कार्ड निवास के प्रमाण के बजाय मुख्य रूप से पहचान प्रमाण है, इसका उपयोग अधिवास प्रमाण पत्र के रूप में नहीं किया जा सकता है।

What is the credibility of a residence certification / एक निवास प्रमाणीकरण की विश्वसनीयता?

In most cases, a residence or resident certification is valid permanently. However, depending on the objective for which it was requested, several state authorities have restricted its legality. A domicile certificate’s minimum validity is 6 months.

ज्यादातर मामलों में, निवास या निवासी प्रमाणीकरण स्थायी रूप से मान्य होता है। हालाँकि, जिस उद्देश्य के लिए इसका अनुरोध किया गया था, उसके आधार पर, कई राज्य प्राधिकरणों ने इसकी वैधता को प्रतिबंधित कर दिया है। एक अधिवास प्रमाण पत्र की न्यूनतम वैधता 6 महीने है।

Now that you recognize this information, you can obtain a domicile certification.

Also Read: Bank Of Baroda Me Mobile Number Kaise Change Kare