Varshal Nirbhavane | Updated: Nov 25, 2022 20:23 IST
Domicile Certificate in Hindi, A domicile certificate is a home certificate that is a certification for your house evidence. It is provided by the state government/ Union Region federal government as well as allows people to live anywhere in the state. It is various from a community certification and bonafide certificate but is very important. Individuals from any type of caste, course, and also category can obtain this certificate. It is a crucial document as a number of state scholarships, and also exam cut-offs are booked for state homeowners, and also a domicile certificate gives evidence of that.
एक अधिवास प्रमाण पत्र एक गृह प्रमाण पत्र है जो आपके घर के प्रमाण के लिए एक प्रमाण पत्र है। यह राज्य सरकार / संघ क्षेत्र संघीय सरकार द्वारा प्रदान किया जाता है और साथ ही लोगों को राज्य में कहीं भी रहने की अनुमति देता है।
In basic terms, residence describes the advantages of being a citizen of a specific state. Additionally, domicile aids in acquiring resident-based reservations in organizations such as institutions, universities, and/or federal government placements. Students can also use their abode to obtain scholarships that are just offered to occupants of the state. Additionally, the domicile certificate can be made use of as evidence of address when requesting financings.
मूल रूप से, निवास एक विशिष्ट राज्य के नागरिक होने के लाभों का वर्णन करता है। इसके अतिरिक्त, अधिवास संस्थानों, विश्वविद्यालयों और/या संघीय सरकार के प्लेसमेंट जैसे संगठनों में निवासी-आधारित आरक्षण प्राप्त करने में सहायता करता है।
There are specific needs for gaining this certificate, which once again differs from state to state like Uttar Pradesh provides a domicile certificate to those whose moms and dads are state’s citizens or if the person has resided in Uttar Pradesh for more than 3 years. इस प्रमाण पत्र को प्राप्त करने के लिए विशिष्ट आवश्यकताएं हैं, जो एक बार फिर से अलग-अलग राज्यों में अलग-अलग हैं, जैसे उत्तर प्रदेश उन लोगों को एक अधिवास प्रमाण पत्र प्रदान करता है जिनके माता और पिता राज्य के नागरिक हैं या यदि व्यक्ति 3 वर्ष से अधिक समय से उत्तर प्रदेश में रहता है। At the exact same time, the abode certificate for Karnataka needs you to stay a minimum of 7 years to gain it. Below are several of the typical records needed:
For the objectives of Identification Evidence, the following files are called for.
For the purposes of Home Proof, the following files are called for
For the functions of Various other Documents which may be called for, you need to have the adhering to in position.
You can apply for an Abode Certificate in your state, both online and offline. Every state has a different portal for its very own abode certification. It is a fairly easy procedure that you can do resting in your home. Both the means of applying for the very same are mentioned listed below
आप अपने राज्य में निवास प्रमाण पत्र के लिए ऑनलाइन और ऑफलाइन दोनों तरीकों से आवेदन कर सकते हैं। प्रत्येक राज्य का अपने स्वयं के आवास प्रमाणीकरण के लिए एक अलग पोर्टल है। यह काफी आसान प्रक्रिया है जिसे आप अपने घर में आराम कर सकते हैं। उसी के लिए आवेदन करने के दोनों माध्यम नीचे सूचीबद्ध हैं
If you intend to get a Domicile certification online, you are required to visit your state’s website. The table below has the portal web links for each and every state in India. To get a residence certification, you require to register and also load the application. Below is the detailed treatment to obtain a domicile certification for Delhi online for referral.
You can apply for a domicile certification offline from different state-level offices. It is always handy to understand where you can get your job done as it saves time. If you are seeking to obtain a domicile certification offline, you can apply from the locations discussed listed below.
There are certain conditions upon which you can get your hands on this certification. You can obtain it in cases pointed out listed below. You can have a look here:.
An individual can apply for an abode certificate if they have lived in a given state for more than 3 years or if their moms and dads have lived there for more than three years. The size of time invested in each state might vary.
एक व्यक्ति निवास प्रमाण पत्र के लिए आवेदन कर सकता है यदि वे किसी दिए गए राज्य में 3 साल से अधिक समय तक रहे हैं या यदि उनके माता और पिता तीन साल से अधिक समय से वहां रहते हैं। प्रत्येक राज्य में निवेश किए गए समय का आकार भिन्न हो सकता है।
Tehsildar, Profits Office, SDM, Enthusiast Workplace, Deputy Collector Workplace, District Magistrate Workplace, and also various other states/UT authorities can issue an abode certificate.
तहसीलदार, लाभ कार्यालय, एसडीएम, उत्साही कार्यस्थल, डिप्टी कलेक्टर कार्यालय, जिला मजिस्ट्रेट कार्यालय, और विभिन्न अन्य राज्यों / केंद्र शासित प्रदेशों के अधिकारी निवास प्रमाण पत्र जारी कर सकते हैं।
No, due to the fact that an Aadhaar Card is mainly identity proof rather than evidence of residency, it can not be used as a domicile certificate.
नहीं, इस तथ्य के कारण कि आधार कार्ड निवास के प्रमाण के बजाय मुख्य रूप से पहचान प्रमाण है, इसका उपयोग अधिवास प्रमाण पत्र के रूप में नहीं किया जा सकता है।
In most cases, a residence or resident certification is valid permanently. However, depending on the objective for which it was requested, several state authorities have restricted its legality. A domicile certificate’s minimum validity is 6 months.
ज्यादातर मामलों में, निवास या निवासी प्रमाणीकरण स्थायी रूप से मान्य होता है। हालाँकि, जिस उद्देश्य के लिए इसका अनुरोध किया गया था, उसके आधार पर, कई राज्य प्राधिकरणों ने इसकी वैधता को प्रतिबंधित कर दिया है। एक अधिवास प्रमाण पत्र की न्यूनतम वैधता 6 महीने है।
Now that you recognize this information, you can obtain a domicile certification.
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