Jharkhand Abode Certificate / झारखंड निवास प्रमाण पत्र
Jharkhand Niwas Praman Patra Kaise Banaye, Domicile certification is a government-issued document to accredit an individual’s house in a certain State or Union Area. The certificate makes certain to avail residence allocations in universities as well as government solutions. Likewise, it can also be made use of to apply for jobs that are earmarked for locals. Hence, domicile certifications can be used just by irreversible citizens of a state. In this short article, we take a look at the treatment for getting a Jharkhand domicile certificate.
अधिवास प्रमाणीकरण एक निश्चित राज्य या संघ क्षेत्र में किसी व्यक्ति के घर को मान्यता देने के लिए सरकार द्वारा जारी किया गया एक दस्तावेज है। प्रमाण पत्र विश्वविद्यालयों में आवास आवंटन के साथ-साथ सरकारी सेवाओं का लाभ उठाने के लिए सुनिश्चित करता है। इसी तरह, स्थानीय लोगों के लिए निर्धारित नौकरियों के लिए आवेदन करने के लिए भी इसका उपयोग किया जा सकता है।
Papers Called for / कागजात मांगे गए हैं
To make an application for domicile certificate, the Government calls for the adhering to document:
- Appropriately finished application
- Duplicate of Khatiyan according to Current Survey information
- Profits Lease Receipt
- Birth Certification
- Evidence of education for 10 years (it needs a certificate for academic purposes).
- Assignment Card.
- Citizen ID.
- Sworn statement by a guardian if the homeowner is less than 18 years old.
- Aadhaar Card.
- How to Use.
- उचित रूप से तैयार आवेदन
- वर्तमान सर्वेक्षण सूचना के अनुसार खतियान का डुप्लीकेट
- लाभ पट्टे की रसीद
- जन्म प्रमाण पत्र
- 10 वर्षों के लिए शिक्षा का प्रमाण (इसे शैक्षणिक उद्देश्यों के लिए प्रमाण पत्र की आवश्यकता है)।
- असाइनमेंट कार्ड।
- नागरिक पहचान पत्र।
- यदि गृहस्वामी की आयु 18 वर्ष से कम है तो अभिभावक द्वारा शपथ पत्र।
- आधार कार्ड।
- कैसे इस्तेमाल करे।
The candidate can obtain Jharkhand Abode Certification either with the CSC or through the Tahasildar.
Utilizing Common Service Center / कॉमन सर्विस सेंटर का उपयोग
- Action 1: Learn the local CSC place.
- The candidate can locate the nearest Common Service Center through CSC Locations.
- Action 2: Approach the policeman.
- Currently, the applicant needs to come close to the concerned policeman to get the abode certificate.
- Action 3: Required Records.
- The applicant, while coming close to the officer, has to have actually all the required files with him/her.
- Step 4: Complete the Treatments.
- क्रिया 1: स्थानीय सीएससी स्थान जानें।
- उम्मीदवार सीएससी स्थानों के माध्यम से निकटतम कॉमन सर्विस सेंटर का पता लगा सकता है।
- क्रिया 2: पुलिसकर्मी के पास जाओ।
- वर्तमान में, निवास प्रमाण पत्र प्राप्त करने के लिए आवेदक को संबंधित पुलिसकर्मी के करीब आने की जरूरत है।
- क्रिया 3: आवश्यक अभिलेख।
- अधिकारी के पास आते समय आवेदक को वास्तव में सभी आवश्यक फाइलों को अपने पास रखना होता है।
- चरण 4: उपचार पूरा करें।
The candidate needs to finish all the procedures that are called for to get the certificate with the officer’s support.
Using via Tahsildar / तहसीलदार के माध्यम से उपयोग करना
- Action 1: Check Out the Workplace.
- The applicant has to approach the Taluk/Tahsildar workplace.
- Action 2: Obtain the type.
- The applicant needs to obtain the application from the Tahasildar.
- Action 3: Go Into the Details.
- Provided below are the needed information that need to be entered in the application.
- Call of the Candidate.
- Father/Husband’s Name.
- Sex.
- Residential Address.
- Provision Card number.
- Details of immovable buildings coming from moms and dads in Tamil Nadu.
- Date of application.
- Signature of the Candidate.
- Tip 4: Connect the Records.
- The applicant has to attach all the calls for records in addition to the application form.
- Tip 5: Send the Form.
- The candidate needs to send the application form to the worried Tahasildar.
- Step 6: Confirmation Process.
- As soon as the application is submitted, the authorities verify the details provided by the candidate.
- Action 7: Issuing Certificate.
- When all the details are accurate, the authorities provide the certification.
- क्रिया 1: कार्यस्थल की जाँच करें।
- आवेदक को तालुक / तहसीलदार कार्यस्थल से संपर्क करना होगा।
- क्रिया 2: प्रकार प्राप्त करें।
- आवेदक को तहसीलदार से आवेदन पत्र प्राप्त करना होगा।
- क्रिया 3: विवरण में जाएं।
- नीचे दी गई आवश्यक जानकारी है जिसे आवेदन में दर्ज करने की आवश्यकता है।
- उम्मीदवार की पुकार।
- पिता/पति का नाम।
- लिंग।
- घर का पता।
- प्रावधान कार्ड संख्या।
- तमिलनाडु में माता-पिता से आने वाली अचल इमारतों का विवरण।
- आवेदन की तारीख।
- उम्मीदवार के हस्ताक्षर।
- टिप 4: रिकॉर्ड्स कनेक्ट करें।
- आवेदक को आवेदन पत्र के अलावा सभी कॉल्स फॉर रिकॉर्ड संलग्न करने होंगे।
- टिप 5: फॉर्म भेजें।
- उम्मीदवार को संबंधित तहसीलदार को आवेदन पत्र भेजने की जरूरत है।
- चरण 6: पुष्टिकरण प्रक्रिया।
- जैसे ही आवेदन जमा किया जाता है, अधिकारी उम्मीदवार द्वारा प्रदान किए गए विवरण को सत्यापित करते हैं।
- क्रिया 7: प्रमाणपत्र जारी करना।
- जब सभी विवरण सटीक होते हैं, तो अधिकारी प्रमाणन प्रदान करते हैं।
Handling Time / हैंडलिंग समय
A period of 10-15 days is required to complete the application procedure of the certificate.
प्रमाण पत्र की आवेदन प्रक्रिया को पूरा करने के लिए 10-15 दिनों की अवधि की आवश्यकता होती है।
Procedure / प्रक्रिया
- Apply In-Person.
- Applicants should visit the income division authorities or tahsildar to apply personally with the papers defined under needed papers session. Link for contact: recognize your District please click the corresponding district names to reach the web site of the particular area. In the provided web page choose “Directory” menu alternative as well as choose the respective option offered to obtain the call details. (If the router web page shows a mistake message after that, add https:// prior to the name of the area based on the offered web page. E.g. if the www.bokaro.nic.in/ web page shows a mistake message then kind “http://www.bokaro.nic.in/” to open it.).
- Please go to the particular workplace. Submit the completed application acquired from the office or can be downloaded from the link below: Application.
- Authorities after inspecting the connected documents and details submitted will certainly make access and also offer you with a document number for reference.
- This application will certainly be confirmed by the circle police officer/ Village Administrative Police Officer (VAO) as well as Income Inspector (RI).
- There will certainly be a ground degree verification as well as examination of the records and also details offered.
- As soon as the verification is over, these authorities will send their report to the particular authority/tahsildar to determine whether to issue the Certificate to the applicant.
- Candidates will obtain the certification in 15 days after due verification.
- व्यक्तिगत रूप से आवेदन।
- आवेदकों को आवश्यक कागजात सत्र के तहत परिभाषित कागजात के साथ व्यक्तिगत रूप से आवेदन करने के लिए आय विभाग के अधिकारियों या तहसीलदार के पास जाना चाहिए। संपर्क के लिए लिंक: अपने जिले को पहचानें विशेष क्षेत्र की वेब साइट तक पहुंचने के लिए कृपया संबंधित जिलों के नामों पर क्लिक करें। प्रदान किए गए वेब पेज में “निर्देशिका” मेनू विकल्प चुनें और साथ ही कॉल विवरण प्राप्त करने के लिए प्रस्तावित संबंधित विकल्प चुनें। (यदि राउटर वेब पेज उसके बाद एक गलती संदेश दिखाता है, तो प्रस्तावित वेब पेज के आधार पर क्षेत्र के नाम से पहले https: // जोड़ें। उदाहरण के लिए यदि www.bokaro.nic.in/ वेब पेज एक गलती संदेश दिखाता है तो इसे खोलने के लिए “http://www.bokaro.nic.in/” टाइप करें।)
- कृपया विशेष कार्यस्थल पर जाएं। कार्यालय से प्राप्त पूर्ण आवेदन जमा करें या नीचे दिए गए लिंक से डाउनलोड किया जा सकता है: आवेदन।
- संबंधित दस्तावेजों और सबमिट किए गए विवरणों का निरीक्षण करने के बाद अधिकारी निश्चित रूप से पहुंच बनाएंगे और आपको संदर्भ के लिए एक दस्तावेज़ संख्या भी प्रदान करेंगे।
- इस आवेदन की निश्चित रूप से सर्कल पुलिस अधिकारी / ग्राम प्रशासनिक पुलिस अधिकारी (VAO) के साथ-साथ आय निरीक्षक (RI) द्वारा पुष्टि की जाएगी।
- जमीनी स्तर पर सत्यापन के साथ-साथ अभिलेखों और प्रस्तुत विवरणों की जांच भी होगी।
- जैसे ही सत्यापन समाप्त हो जाता है, ये अधिकारी आवेदक को प्रमाण पत्र जारी करना है या नहीं, यह निर्धारित करने के लिए अपनी रिपोर्ट विशेष प्राधिकारी / तहसीलदार को भेज देंगे।
- उम्मीदवारों को उचित सत्यापन के बाद 15 दिनों में प्रमाणीकरण प्राप्त होगा।
Note: Besides the mentioned required files, candidates have to offer any type of extra information/document as asked by the respective authorities while using. Cost needed is also to be paid as the authorities price estimate. Candidates may be asked to prove his stay in the state for a particular period( 10 years/15 years etc).
Through CSC Pragya Kendra / सीएससी प्रज्ञा केंद्र के माध्यम से
- Use the adhering to link to locate the contact information: Link.
- Select the State, Area, and also Block name to discover the address.
- Please go to the respective office.
- Application can be obtained from the authorities.
- Submit the complete application together with called for papers at the operator in the center.
- Driver will certainly examine the details and begin to process online utilizing the computer system.
- Candidates will get the transaction ID for the application made. Please keep it secure for future recommendation.
- This application will certainly be refined by the corresponding division based on exactly how it will certainly be processed personally.
- Candidate will certainly get notice about the condition on his authorized mobile number supplied while using.
- Applicants have to go and meet the corresponding authorities with files as instructed to get the certification according to the given day.
- संपर्क जानकारी का पता लगाने के लिए पालन करने वाले लिंक का उपयोग करें: लिंक।
- पता खोजने के लिए राज्य, क्षेत्र और ब्लॉक नाम का चयन करें।
- कृपया संबंधित कार्यालय में जाएं।
- अधिकारियों से आवेदन प्राप्त किया जा सकता है।
- केंद्र में ऑपरेटर के पास मांगे गए कागजात के साथ पूरा आवेदन जमा करें।
- ड्राइवर निश्चित रूप से विवरणों की जांच करेगा और कंप्यूटर सिस्टम का उपयोग करके ऑनलाइन प्रक्रिया शुरू करेगा।
- किए गए आवेदन के लिए उम्मीदवारों को ट्रांजेक्शन आईडी मिलेगी। कृपया इसे भविष्य की सिफारिश के लिए सुरक्षित रखें।
- इस एप्लिकेशन को निश्चित रूप से संबंधित विभाग द्वारा परिष्कृत किया जाएगा कि वास्तव में इसे व्यक्तिगत रूप से कैसे संसाधित किया जाएगा।
- उम्मीदवार को निश्चित रूप से उपयोग करते समय प्रदान किए गए उनके अधिकृत मोबाइल नंबर पर स्थिति के बारे में सूचना मिल जाएगी।
- आवेदकों को दिए गए दिन के अनुसार प्रमाणन प्राप्त करने के निर्देश के अनुसार फाइलों के साथ संबंधित अधिकारियों से मिलना होगा।
Apply Online / ऑनलाइन आवेदन
- Make use of complying with web links to reach the on-line portal. Web link: JharSewa.
- In the provided web page, please choose the “register yourself” option to sign up and afterwards make use of the credentials to login making use of the login tab.
- As soon as logged in, the listing of on-line solutions offered will be shown. Select domicile certificate.
- The resulting web page provides an application for filing a residence certificate.
- Full the web page motivates as well as hits the corresponding alternative to obtain recognition.
- Please maintain the acknowledgement for future referral.
- This application will be refined by the corresponding division based on how it will be refined face to face.
- Applicant will certainly obtain notification regarding the condition on his registered mobile number given while using.
- Candidates can check the condition choice in the on the internet portal to understand the condition and download and install the certificate.
- ऑनलाइन पोर्टल तक पहुंचने के लिए वेब लिंक का पालन करें। वेब लिंक: झारसेवा।
- प्रदान किए गए वेब पेज में, कृपया साइन अप करने के लिए “स्वयं को पंजीकृत करें” विकल्प चुनें और बाद में लॉगिन टैब का उपयोग करके लॉगिन करने के लिए क्रेडेंशियल्स का उपयोग करें।
- जैसे ही लॉग इन किया जाता है, पेश किए गए ऑन-लाइन समाधानों की सूची दिखाई जाएगी। निवास प्रमाण पत्र का चयन करें।
- परिणामी वेब पेज निवास प्रमाण पत्र दाखिल करने के लिए एक आवेदन प्रदान करता है।
- पूर्ण वेब पेज मान्यता प्राप्त करने के लिए संबंधित विकल्प को प्रेरित करता है और हिट करता है।
- कृपया भविष्य के रेफरल के लिए पावती बनाए रखें।
- इस एप्लिकेशन को संबंधित विभाग द्वारा इस आधार पर परिष्कृत किया जाएगा कि इसे आमने-सामने कैसे परिष्कृत किया जाएगा।
- आवेदन करते समय दिए गए अपने पंजीकृत मोबाइल नंबर पर आवेदक को निश्चित रूप से स्थिति के संबंध में सूचना प्राप्त होगी।
- उम्मीदवार शर्त को समझने और प्रमाणपत्र को डाउनलोड और इंस्टॉल करने के लिए इंटरनेट पोर्टल पर शर्त विकल्प की जांच कर सकते हैं।
Apply through Centers / केंद्रों के माध्यम से आवेदन करें
- To Apply for domicile or house certificate in Jharkhand, the applicant shall go to the nearby CSC/Tehsil Centre. Locate contacts to CSC facilities in the link supplied: Web link.
- Obtain the application form from the concerned facility and load it up with the required details needed for the card.
- Make certain to affix all the “Required Records” in addition to the application form before submission.
- Offer authorized signatory and also photograph, anywhere applicable.
- Currently submit the application to the office of the worried facility.
- On effective confirmation, the candidate will be informed by the CSC facility.
- झारखंड में अधिवास या गृह प्रमाण पत्र के लिए आवेदन करने के लिए आवेदक को पास के सीएससी/तहसील केंद्र में जाना होगा। दिए गए लिंक में सीएससी सुविधाओं के लिए संपर्क खोजें: वेब लिंक।
- संबंधित सुविधा से आवेदन पत्र प्राप्त करें और इसे कार्ड के लिए आवश्यक आवश्यक विवरण के साथ लोड करें।
- जमा करने से पहले आवेदन पत्र के अलावा सभी “आवश्यक अभिलेख” चिपकाना सुनिश्चित करें।
- अधिकृत हस्ताक्षरकर्ता और फोटो भी, कहीं भी लागू हो, पेश करें।
- वर्तमान में संबंधित सुविधा के कार्यालय में आवेदन जमा करें।
- प्रभावी पुष्टि होने पर उम्मीदवार को सीएससी सुविधा द्वारा सूचित किया जाएगा।
Needed Documents / दस्तावेज़
- Application. Link for kind: Application.
- Identification evidence.
- Self declaration from the candidate.
- Residential Proof: Residential Certificate released by Neighborhood management office/ Aadhar card/ Ticket/ Driving License/ Provision Card/ Govt. Id card/ Support ID Card/ Frying Pan Card.
- Age proof (birth certification/ institution certification).
- Candidate ticket size photo.
- 2 various Gazette Officers certification( as per requirement).
- Education records properly authorized.
- Aadhaar card.
- Land profits receipt (in the situation of farmers if available).
- Attach a stamp as advised by authorities if called for.
- आवेदन पत्र। तरह के लिए लिंक: आवेदन।
- पहचान प्रमाण।
- उम्मीदवार से स्व घोषणा।
- आवासीय प्रमाण: पड़ोस प्रबंधन कार्यालय / आधार कार्ड / टिकट / ड्राइविंग लाइसेंस / प्रावधान कार्ड / सरकार द्वारा जारी आवासीय प्रमाण पत्र। आईडी कार्ड / सपोर्ट आईडी कार्ड / फ्राइंग पैन कार्ड।
- आयु प्रमाण (जन्म प्रमाण पत्र / संस्था प्रमाणीकरण)।
- उम्मीदवार टिकट साइज फोटो।
- 2 विभिन्न राजपत्र अधिकारी प्रमाणन (आवश्यकता के अनुसार)।
- शिक्षा रिकॉर्ड ठीक से अधिकृत।
- आधार कार्ड।
- भूमि लाभ प्राप्ति (किसानों की स्थिति में यदि उपलब्ध हो)।
- मांगे जाने पर अधिकारियों द्वारा दी गई सलाह के अनुसार एक मुहर संलग्न करें।
Office Locations & Contacts / कार्यालय स्थान और संपर्क
- Directorate of Municipal Management, Jharkhand,.
- FFP Building, 3rd Flooring, Dhurwa,.
- HEC Admin, Ranchi – 834004,.
- Jharkhand, India.
- Ph: +91 0651-2401955. e-mail: director.ma.goj@gmail.com. Eligibility. The following are the eligibility standards to get a neighborhood certificate from the State Government: Anyone who is a local of the state.
- Ladies not originally coming from the state, but wed to a long-term local of the state.
- नगरपालिका प्रबंधन निदेशालय, झारखंड।
- एफएफपी बिल्डिंग, तीसरी मंजिल, धुर्वा,।
- एचईसी एडमिनिस्ट्रेशन, रांची – 834004,।
- झारखंड, भारत।
- फोन: +91 0651-2401955। ई-मेल: director.ma.goj@gmail.com। पात्रता। राज्य सरकार से पड़ोस प्रमाण पत्र प्राप्त करने के लिए पात्रता मानक निम्नलिखित हैं: कोई भी जो राज्य का स्थानीय है।
- महिलाएं मूल रूप से राज्य से नहीं आ रही हैं, लेकिन राज्य के एक दीर्घकालिक स्थानीय से विवाह करती हैं।
Charges / प्रभार
- Authorities will certainly give cost details.
- Throughout the internet settlement fee information will certainly be displayed.
- अधिकारी निश्चित रूप से लागत विवरण देंगे।
- पूरे इंटरनेट निपटान शुल्क की जानकारी निश्चित रूप से प्रदर्शित की जाएगी।
Legitimacy / वैधता
The legitimacy period of this certificate has been enhanced to life long according to GO (provided the private home is not changed).
इस प्रमाणपत्र की वैधता अवधि जीओ के अनुसार जीवन भर के लिए बढ़ा दी गई है (बशर्ते निजी घर में बदलाव न किया गया हो)।
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